HIN scholen benutten sport- en cultuurexpertise van Leudal Leeft

Het team van Leudal Leeft is actief bij de HIN scholen om een impuls te geven aan sport, muziek en cultuur. De scholen wilden aan het einde van het schooljaar de sociale ontmoeting extra stimuleren. Daarvoor werden sport- en cultuurdagen georganiseerd. “Het waren fantastische dagen! De afgelopen tijd hebben we groepen veel apart moeten houden. Tijdens de sport- en cultuurdagen gaven we de leerlingen de mogelijkheid om met sport, spel én elkaar bezig te zijn.”

Sport- en cultuurbeleving

Op basisschool Sint Lambertus in Neeritter, De Schakel in Ittervoort en De Wegwijzer in Hunsel zitten weinig leerlingen. “Vandaar dat het groep-doorbrekend ontmoeten zo van toegevoegde waarde is. Dat zag je duidelijk terug tijdens de sportdag”, aldus Ruud Steeghs (directeur HIN scholen). “Tijdens de sport- en beweegdag is er gekozen voor andere manieren van ontmoeten en samenwerken dan gewoonlijk in de klas. Met sport en spel leren ze op een andere manier samenwerken en tegelijkertijd plezier beleven.” Ruud ziet dat kinderen op scholen nog te veel stilzitten tijdens de lesdag leren. Hij is van oudsher gymnastiek docent en dat maakt dat sport en bewegen, wat hem betreft, een streepje voor heeft. “Toen SPOLT met beweeg- en cultuurcoaches ging werken, legde ik proactief contact met Leudal Leeft. Ik laat kansen niet graag liggen en dat heeft gezorgd voor verschillende mooie opbrengsten”, vertelt hij. Het team van Leudal Leeft geeft een kwaliteitsimpuls aan de gymlessen en verzorgt regelmatig sport- en cultuuractiviteiten om kinderen kennis te laten maken met allerlei sporten en cultuurvormen.

Expertise in huis halen Trainen en verrijken van kennis

Dat vindt ook beweegcoach Roy: “De leerlijn voor de gymles die op de scholen werd gevolgd, verdiende aandacht. Daarom introduceerden we een nieuwe leerlijn. In eerste instantie voor de groepen 3 t/m 8, maar daarna ook voor de kleutergroepen.” Ruud vervolgt: “De nieuwe leerlijn werd met veel enthousiasme ontvangen door mijn collega’s. Het is een nieuwe methode met een nieuwe aanpak. Mijn collega’s voelden zich echt gesteund en samen met de beweegcoaches gingen ze aan de slag met differentiatiemogelijkheden en veranderingen in de lesplannen. Groepsleerkrachten worden tegenwoordig gezien als allround docenten. Daarmee dreigt specialisme verloren te gaan. We hopen met de ondersteuning van de beweegcoaches dat ze weer verder kunnen. Dat is de kunst van expertise in huis halen: het trainen van docenten en het verrijken van hun kennis. Om uiteindelijk leerlingen te stimuleren meer en beter te bewegen.”