Atletiek Leudal, een sterk merk

Atletiek Leudal staat midden in de samenleving. Het is een club waar iedereen kan meedoen, van jong tot oud, fanatieke sporter tot amateur. Ze organiseren allerlei activiteiten en komen op verschillende manieren in contact met hun leden. Maar er was weinig sprake van eenheid in hun communicatie. “Daar konden we wel wat hulp bij gebruiken”, aldus Bram Geven (bestuurslid Atletiek Leudal). “Samen met verenigingsondersteuner Renée gingen we op zoek naar de kernwaarden en het onderscheidend vermogen van onze atletiekvereniging. Om uiteindelijk te komen tot een mooie huisstijl.”

Weinig eenheid

Tijdens een training werd de vraag gesteld of iemand iets met Facebook kon. Zo rolde Bram Geven op zijn 18e de avondloopcommissie in. Hij zorgde voor leuke content op Facebook en raakte meer en meer betrokken bij de club. Ondertussen is hij algemeen bestuurslid en houdt hij zich bezig met de website, het clubblad en allerhande technische dingen rondom de vereniging. “Vanuit de verschillende commissies proberen we op verschillende manieren in contact te komen met onze leden en brengen we onze activiteiten onder de aandacht. Dat lukt vrij aardig, al zit er weinig eenheid in. Als club konden we daar wel wat hulp bij gebruiken. Enkele maanden geleden kwamen we in contact met verenigingsondersteuner Renée. Toen kwam al gauw dat onderwerp naar boven. Samen gingen we aan de slag”, aldus Bram.

Verbondenheid en herkenbaarheid

Tijdens een brainstormsessie met verenigingsondersteuner Renée gingen we op zoek naar een manier om meer eenheid aan te brengen in de communicatie van de club. Bram: “Ook leerden dat het belangrijk is om als vereniging een sterk merk te hebben. Zo kunnen mensen zich identificeren met de club en voelen ze zich meer verbonden. Daarnaast is het belangrijk om herkenbaar te zijn en dat we meer in het hoofd van de mensen spelen wanneer ze denken aan wandelen, bewegen of hardlopen. Iedereen kan buiten een blokje rennen, maar samen bij een vereniging is het veel leuker.”

De kracht van communicatie

Atletiek Leudal is een actieve club. Ze staan met allerlei activiteiten, zoals de wandelvierdaagse en de rolstoeltocht, midden in de samenleving. Iedereen kan meedoen en plezier en ontwikkeling staan centraal. Daar dragen enthousiaste bestuursleden, trainers en vrijwilligers een steentje aan bij. “Aan de hand van de brainstormsessie hebben we de kernwaarden en het onderscheidend vermogen van de atletiekvereniging vertaald naar een huisstijl. Ook hielpen we ze op weg met een flyer- en een nieuwsbriefformat. Zo creëerden we meer eenheid in hun communicatie”, vertelt verenigingsondersteuner Renée. “We geloven niet alleen in de kracht van verenigingen. Ook in de kracht van communicatie. Sport en bewegen zit vol passie, emotie en mooie verhalen. We hopen dat Atletiek Leudal met wat handvaten nog meer mensen in beweging brengt én mooie verhalen deelt.